Vaddå ”lasta och säkra” tänker ni!? Jo det är otroligt viktigt att man lastar och säkrar det man transporterar på sin släpvagn så att det inte flyger av kärran och skadar någon eller något. I trafiken kan du inte köra runt med lastade saker hur som helst utan att surra fast dom på släpet. Bland annat skriver Transportstyrelsen i sina bestämmelser att lastsäkringen ska kunna motstå belastningar med 0,8 gånger lastens vikt om du kör i färdriktningen. 0,5 gånger lastens vikt om du kör i sidled eller bakåt. Det finns riktlinjer om man vill läsa mer om lastsäkring, det är Europeiska kommissionen som gett ut ”Europeiska riktlinjer för bästa praxis – Lastsäkring för vägtransport”.
Råd om att lasta och säkra
Transportstyrelsen skriver också att lasten bör vara säkrad genom låsning, förstängning eller surrning eller att man kombinerar båda metoderna. Om man misstänker att det finns risk att lasten kommer att tippa bör man säkra lasten i sidled med 0,6 gånger lastvikten (istället för rekommenderat 0,5). Misstänker du att lasten kommer att röra på sig på grund av eventuella vibrationer bör du surra eller förstänga lasten. Rullande gods bör vara säkrat med klossar eller annan lämplig utrustning för att förhindra rullning. Det är också viktigt att du som lastar ser till att säkringsutrustningen inte är skada på något vis som kan påverka säkerheten.
Kontroll av lastsäkring
Du kan råka ut för en kontroll av din last av en polisman eller bilinspektör. Men de som är tänkta att genomföra en lastsäkringskontroll ska ha kompetens för detta. Polisman eller bilinspektör bör ha utbildats eller på annat sätt förvärvat kunskaper om lastsäkring och de standarder som anges i dessa föreskrifter. Om det är så att säkringen av lasten är otillräcklig och att det finns en risk att lasten eller delar av lasten förskjuts bör det räknas som en större brist. Vid direkt trafikfara bör det räknas som en farlig brist.